Doe nou eens gewoon wat ik zeg!
Emoties
Natalie
Emoties
08/17/2021
2 min
0

Doe nou eens gewoon wat ik zeg!

08/17/2021
2 min
0

Oeps! Ze schrok van haar eigen uitspraak en ze kleurde rood van schaamte. Mijn eerste klant van vandaag had zich enorm opgewonden over haar team. Er was geen beweging in te krijgen en er moest nog zo verschrikkelijk veel gebeuren. Ondertussen was de helft zwak ziek en misselijk en bleef het werk maar liggen.

De woorden die ze tegen me had uitgesproken waren doorspekt van frustratie, onmacht en woede. In één klap werd ze zich bewust van haar eigen taalgebruik. De manier waarop ze sprak tegen haar collega’s maar ook haar e-mails bleken vol te staan met onvriendelijke woorden en zinnen. Soms subtiel maar toch waarneembaar en soms ronduit verwijtend. Ze schaamde zich ervoor maar tegelijkertijd voelde ze zich niet in staat om het anders te doen.

Wie zonder zonden is..

Ik heb hier geen oordeel over want ook ik heb mezelf in het verleden betrapt op zure teksten in e-mails of whatsappjes en ik weet ook dat een vermoeide blik meer kan zeggen dan woorden. Natuurlijk had ik altijd goede redenen voor deze manier van communiceren want ik stond namelijk non-stop onder druk. Net zoals jij waarschijnlijk. Maar het zou zo mooi zijn als we ondanks dat toch de moeite zouden kunnen nemen om vriendelijk te blijven naar de mensen in onze omgeving. Ook als die in jouw ogen vreselijk irritant zijn. We vinden ons managers vaak lastig, deadlines zijn krap, klanten klagen tegen ons en emoties kunnen oplopen. Het is dan lastig om rustig te reageren.

Vriendelijkheid wordt onderschat

Je vriendelijk gedragen is blijkbaar niet sexy en we hebben het er te druk voor. Maar de manier waarop we communiceren op het werk heeft veel invloed op onze relatie met onze collega’s en onze klanten. Jij brengt waarschijnlijk ook veel tijd door op het werk en daarom is het van belang om je communicatie te verbeteren en je werk productiever en plezierig te maken.

Is het waar? Is het nodig? Is het aardig?

Als je leert om rustig en vriendelijk te communiceren dan creëer je een respectvolle, ondersteunende werkomgeving. Hiermee bereik je meer voldoening in je werk. Het concept van vriendelijk communiceren kennen we al een poosje. In de 13e eeuw werd al het volgende geschreven over communicatie: voor je hardop spreekt, bedenk dan de volgende drie zaken: Is het waar? Is het nodig? Is het aardig?

Nu, eeuwen later, geldt dit eigenlijk nog steeds. Deze drie vragen moedigen je aan om de tijd te nemen voordat je hardop spreekt. Als je gestrest bent dan is het gemakkelijk om ongeduldig te worden en te reageren. Maar als we even pauzeren, een paar keer ademhalen dan communiceren we vaker bedachtzamer en zijn we ons meer bewust van de impact van onze woorden. Zelfs als de inhoud vervelend is dan nog kunnen we onze woorden met zorg en respect kiezen zodat het niet kwetsend is.

Hoe pak je dat aan?

Als je iemand persoonlijk spreekt over een gevoelige kwestie of je stuurt een e-mail waarin je een verschil van mening hebt met iemand, bedenk dan wat je wilt gaan zeggen en stel jezelf de vragen: Is het waar? Is het nodig? Is het aardig? Elke keer als we aardig bewustzijn in onze manier van communiceren aanbrengen, dan brengen we mindfulnes van onze meditatie naar ons dagelijks leven en in de wereld om ons heen. Wil jij dat je relaties soepeler verlopen en leren hoe je vriendelijk kunt communiceren en toch duidelijk kunt zijn? Beluister dan hier gratis de meditatie: vriendelijk communiceren.

Reacties
Categorieën