ochtendroutine - blog
Ontspanning
Natalie
Ontspanning
09/17/2023
4 min
0

Start de dag zonder stress met tijd voor jezelf

09/17/2023
4 min
0

Uit interviews met de meest succesvolle mensen van deze aarde blijkt dat zij hun dag bijna allemaal starten met tijd voor zichzelf. Het zijn drukbezette mensen met grote verantwoordelijkheden en de kans dat dit veel stress met zich meebrengt is groot. De reden dat zij het volhouden is met name omdat ze goed voor zichzelf zorgen. Dit vertel ik je om aan te geven dat iedereen met een volle agenda en veeleisend werk zichzelf niet per se voorbij hoeft te rennen. En voordat je zegt dat je geen tijd hebt om je dag rustig te starten…. dan moet je misschien toch even verder lezen.

EEN AVONDMENS MET EEN OCHTENDROUTINE

Toen ik ongeveer 15 jaar geleden begon met yogalessen, sprak mijn docente over het nut van yoga in de ochtend. Ik geloofde onmiddellijk dat het goed voor me zou zijn. Als ik daar maar de tijd en de motivatie voor zou vinden. Mijn ochtenden met twee jonge kinderen waren behoorlijk hectisch en mijn baan was in die tijd enorm tijdrovend. En daarin was ik zeker niet uniek, want zo gaat het bij het gros van de mensen. We proppen onze dag helemaal vol met dingen die moeten of die van ons verwacht worden.

 Alle verhalen over effectieve ochtendroutines zijn dus jarenlang aan mij voorbijgegaan. Tot een aantal jaren geleden de pijn in mijn rug niet meer stopte. Yoga bleek de enige manier om de pijn te verzachten en mijn rug soepeler te houden. Noodgedwongen, en met de woorden van mijn yogadocente nog in gedachten, begon ik met mijn nieuwe ochtendroutine: iedere dag 20 minuutjes yoga.

 


Stel je eens voor dat je vanaf vandaag elke dag een extra uur erbij zou krijgen. Wat zou je daarmee doen?


 

DE TIJD VINDEN

Stel je eens voor dat je vanaf vandaag elke dag een extra uur erbij zou krijgen. Wat zou je daarmee doen? Waarschijnlijk ga je die tijd invullen met meer van hetzelfde: werken en andere praktische zaken. Na twee weken ben je zo gewend geraakt aan deze 25 uur per dag dat je waarschijnlijk alweer verlangt naar nóg een uur erbij. Al zou een dag 40 uur duren; dat zal je nog steeds niet het gevoel van rust en minder stress opleveren.

We vergeten namelijk om ons brein te trainen zodat het onze dagelijkse stress aankan zónder dat het onze mentale en fysieke gezondheid aantast. We zijn ons er nog onvoldoende van bewust dat we zelf de tools in handen hebben om ons leven naar onze eigen tevredenheid in te vullen. Als je elke dag maar 10 minuten de tijd neemt om stil te zijn en even niets te doen, ga je al een enorm verschil merken.

En waarom je juist de ochtenden gebruikt en niet de middagen of avonden? Omdat je het anders uitstelt en net zolang uitvluchten verzint, want er komt van alles tussen. Voor je het weet is de dag voorbij. Neem dus meteen als je opstaat even de tijd voor jezelf en de je zult je de rest van de dag energieker, positiever en gemotiveerder voelen én je kunt je bovendien beter concentreren.

 


Waarom ben JIJ vanmorgen opgestaan?


 

DOE WAT HET MEESTE EFFECT HEEFT

Hoe de ideale ochtendroutine eruit ziet en wat helpt om minder stress te ervaren, is voor iedereen anders. We geven je hier een aantal suggesties die je meer rust, energie, helderheid en focus opleveren. Besteed je aan elke activiteit 10 minuten, dan ben je een uur per dag bezig je leven substantieel te verbeteren.

BEWEGING

Een paar minuten beweging ’s ochtends brengt je hartslag omhoog, laat je bloed stromen en vult je longen met zuurstof. Dit geeft je energieniveau een boost, verbetert je gezondheid, verhoogt je zelfvertrouwen en je emotionele welbevinden. Het maakt niet uit wat je doet, je kunt bijvoorbeeld een paar jumping jacks doen of andere aerobicsoefeningen. Persoonlijk zou ik kiezen voor yoga omdat het een volledige vorm van lichaamsbeweging is: stretchen, krachttraining, cardio en gerichte ademhaling.

MEDITATIE

Als je je stressniveau onmiddellijk wilt verlagen en je dag wilt starten met een kalme vredige en heldere geest, die het mogelijk maakt om gericht te blijven op wat het belangrijkst is in je leven, kun je elke ochtend beginnen met een periode van doelbewuste stilte. Ook kun je op internet voldoende ingesproken meditatieoefeningen vinden die je af kunt spelen. Focus je slechts op je ademhaling en ontspan gedurende minstens 10 minuten.


De herhaling van affirmaties leidt tot geloof. Als dat geloof een diepe overtuiging wordt, gaan er dingen gebeuren.
 -Mohammed Ali-

AFFIRMATIES


Een affirmatie is eigenlijk gewoon een gedachte. Hoe vaker we een bepaalde gedachte hebben, hoe meer we daarin gaan geloven. Met positieve affirmaties kun je de juiste mindset (gedachten overtuigingen, focus) ontwerpen en vervolgens ontwikkelen die jij nodig hebt om jouw leven naar een hoger plan te tillen, op welk vlak dan ook. Als je je affirmaties zo specifiek mogelijk vormgeeft zodat ze in overeenstemming zijn met wat je wilt bereiken en wie je moet zijn om daarin te slagen, en als je ze ook elke dag herhaalt (liefst hardop) dan maken ze meteen indruk op je onderbewuste. Door jouw affirmaties zal de manier waarop je denkt en voelt veranderen en kun je je beperkende overtuigingen en gedrag overwinnen.

VISUALISATIE

De meeste mensen worden beperkt door hun verleden en spelen in gedachten steeds opnieuw beelden af van eerdere mislukkingen, slechte ervaringen en oud hartzeer. Creatieve visualisatie geeft je de mogelijkheid om zelf een nieuw beeld te ontwerpen over jouw toekomst dat je geest zal vullen. Atleten gebruiken dit bijvoorbeeld vaak om hun prestaties te verbeteren: je stelt je precies voor wat je wilt bereiken en je repeteert dan mentaal wat je moet doen om dat doel inderdaad te behalen. Visualiseer dus je belangrijkste doelen, je diepste verlangens en je meest opwindende dromen. Zie, voel, hoor, proef en ruik elk detail van je visioen.

DAGBOEK SCHRIJVEN

Iets opschrijven dwingt je om goed na te denken of je iets ook echt begrijpt. Het regelmatig opschrijven van je gedachten en gevoelens geeft je overzicht en meer helderheid, je kunt beter brainstormen en je problemen beter verwerken. Het helpt je ook om nieuwe inzichten te ontwikkelen en zorgt ervoor dat je belangrijke ideeën waar je in de toekomst iets mee wilt doen niet vergeet. Bovendien is het geweldig om terug te lezen hoeveel vooruitgang je al hebt geboekt. Dat geeft je zelfvertrouwen.

LEZEN

Wat je ook wilt in het leven, er zijn talloze boeken die je in diverse methodes en denkwijzen uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt. Als je elke dag 10 bladzijden leest, kost je dat ongeveer 10-15 minuten. Dat zijn per jaar 3650 bladzijden en dat zijn ongeveer 18 boeken van 200 bladzijden per jaar! Hierdoor weet je meer, kun je meer, krijg je meer zelfvertrouwen en word je een nog fijnere versie van jezelf.

VERDER

Wil je nu weten hoe anderen dit aanpakken, of wil je specifieke tips voor jou? Bezoek ons dan op Fab. Stories voor véél meer voor een gezonde leefstijl. Maak eenvoudig een gratis account aan en sluit je aan bij onze community!


Have a fabulous day!

Natalie

 


Reacties
Categorieën