Ik ben geen ochtendmens
Ontspanning
Natalie
Ontspanning
09/22/2021
2 min
0

Ik ben geen ochtendmens

09/22/2021
2 min
0

Ik lees zojuist het zoveelste bericht over de zogenaamde 5 AM Club. Dat zijn mensen die elke ochtend om 5.00 uur opstaan. Vrijwillig. Dus niet omdat je vliegtuig nu eenmaal op een bizar tijdstip vertrekt of je in ploegendienst werkt, maar omdat het blijkbaar focus en energie oplevert. Ik kan dit dus niet! Ik ben een maand lang om 6.00 u opgestaan en dat vond ik al een hele prestatie, maar mij levert het echt niks op behalve een hoop chagrijn.

Het is altijd al zo geweest en mijn bazen in een ver verleden wisten dat ze me vóór 9.00 u met rust moesten laten. Mijn kinderen weten het zelfs.  Ik ben dus niet bepaald een ochtendmens en ik spring zelden – nou, eigenlijk nooit – energiek mijn bed uit om de dag stralend te beginnen. Ergens along the way kreeg ik wél steeds meer de behoefte om  me ’s ochtends fitter en helderder te voelen. Nu moet je weten dat als ik iets doe, dat ik dat dan altijd meteen héél goed moet doen van mezelf. Een valkuil waar ik nog steeds regelmatig met beide voeten in tuin. En mijn grootste uitdaging is dan ook om te leren dat gewoon goed óók goed genoeg kan zijn. Het hoeft niet altijd tot het gaatje.

Fitter en energieker opstaan

Ik was die brakke ochtenden dus helemaal beu. Het voelde alsof ik continu achter de feiten aan liep en daar werd ik gestrest van. Iemand heeft me op een gegeven moment het boek getipt van Hal Elrod: Miracle Morning, wat ik overigens een aanrader vind. Na wat experimenteren ben ik uitgekomen op een ochtendroutine van maar 30 minuten. En, belangrijker, eentje die bij mij past. Nu klinkt een ochtendroutine niet bepaald spannend en ik moet zeggen dat is het ook niet. Maar het werkt als een trein.

Mijn 30 min. ochtendroutine

Wat doe ik dus elke ochtend, zelfs als ik op vakantie ben? Ik sta een halfuur eerder op dan ik normaal gesproken zou doen. Ik start met een paar oefeningen, een mix van yoga, kracht en cardio. Niks geks, maar mijn lichaam voelt energiek.

Daarna ga ik ongeveer 10 minuten op mijn kussentje zitten en luister naar mijn ademhaling. Als ik dan merk dat ik afgeleid wordt door alles wat nog moet, dan ga ik weer luisteren naar mijn ademhaling. Soms daag ik mezelf uit en probeer 10x adem te halen zonder dat ik aan iets anders denk. Lukt me soms 😉

Omdat mijn hoofd nu kalm is ik kan mijn dag beter overzien. Ik schrijf 10 minuutjes in mijn schriftje op wat het belangrijkste is wat ik vandaag wil doen. Dat kan een praktische taak zijn op mijn werk, maar soms wil ik bijvoorbeeld een praatje maken met minimaal 1 persoon die ik niet ken. Het idee is dat je focus ligt op iets wat jij graag wilt die dag en dat je je niet laat overspoelen door alle brandjes die geblust moeten worden.

Het resultaat

Klinkt allemaal nog steeds niet sexy en misschien zelfs verrassend simpel, maar het zorgt er wel voor dat ik veel sneller aanspreekbaar ben en écht zin heb in mijn dag. Begrijp me niet verkeerd, opstaan gaat nog steeds niet van harte maar ik denk er gewoon niet meer over na. Ik snooze niet meer maar rol uit bed en doe mijn ding. Elke ochtend.

Het goede nieuws is dat extreem vroeg opstaan voor mij niet nodig bleek te zijn. Godzijdank! Deze 30 minuten levert mij precies datgene op wat ik wil: een energieke en heldere start van de dag. En dat is dus zelfs ook voor mij haalbaar.

En jij?

Sleep jij je ’s ochtends ook uit bed met een hoofd vol watten en aanzwellende stress? Of heb jij een manier gevonden om fitter en energieker aan je dag te beginnen? Als je nog op zoek bent naar jouw routine om energiek en helder aan je dag te beginnen, kijk dan eens op mijn Fab. Stories community. Het staat vol met allerlei inspirerende video’s, tips en tricks. Gratis en voor niks. Ik hoop je daar te ontmoeten!

 

Reacties
Categorieën