Emoties
Natalie
Emoties
08/15/2022
1 min
0

Jongens mogen niet huilen en meisjes moeten lief zijn

08/15/2022
1 min
0

Het wordt ons van kinds af aan al meegegeven dat het tonen van emoties niet wenselijk is. Op school moeten meisjes zich "niet zo aanstellen" en is er voor jongens weinig ruimte voor het uiten van bijvoorbeeld boosheid. We lopen liefst netjes in het gareel. Ook bij een uitvaart als verdriet nauwelijks te bevatten is, dan laat je dat maar beter niet zien aan anderen. We associëren het vaak onbewust met zwakte, gebrek aan controle en chaos.

Iedereen heeft emoties

Ik kom regelmatig iemand tegen die beweert nooit last te hebben van stress. Dit klopt feitelijk niet want ieder mens heeft bijna dagelijks te maken met stress. Al is het maar dat je dreigt je trein te missen of je moet een presentatie geven voor de Raad van Bestuur. Hierbij is er altijd sprake van een emotie: Je bent bang te laat op je werk te komen of je bent bang om een slechte beurt te maken bij je baas. Bovendien krijgen we allemaal op z'n tijd te maken met verdriet, rouw of boosheid. Dit zijn doodnormale emoties die er dus ook zouden moeten mogen zijn. 

Het verloop van een emotie

Een emotie aan sich duurt nooit lang. Er is onderzoek naar gedaan: Een emotie loopt vrij snel op tot een piek en de spanning neemt ook weer even snel af. Totale duur: 90 seconden. Je zou denken dat we hier wel overheen kunnen komen zonder al teveel moeite. Het probleem hierbij is dat we de emotie veelal onderdrukken voordat het de piek heeft bereikt. We spreken onszelf toe of we leiden onszelf af om maar niet te hoeven voelen. Hiermee bouwen we dus ongemerkt een behoorlijke stress op in ons lichaam. We stapelen de boosheid of het verdriet met als gevolg een ongecontroleerde uitbarsting of een diep gat van ellende.

Stressmanagement

Als je dit weet dan is het dus relevant om te leren hoe je omgaat met een emotie en hoe je voorkomt dat je overspoelt wordt door de stress die je hebt opgestapeld. Regelmatig stilstaan bij hoe je je voelt is essentieel. In beginsel is dat lastig want je lichaam kan heel subtiele signalen afgeven die je snel over het hoofd ziet. Neem dus de tijd om goed te luisteren naar wat je lichaam je vertelt. Waar voel je spanning, druk, pijn, kou of warmte of een andere sensatie?

Ademhaling

De meest eenvoudige manier om te leren luisteren naar de stress signalen van je lichaam is door dagelijks een paar minuten te focussen op je ademhaling. Je hoeft in feite niets meer te doen dan je ademhaling te volgen. Het gevolg hiervan is dat je gedachten op een gegeven moment vanzelf naar de achtergrond verdwijnen en dan is er ruimte voor de subtiele signalen van je lichaam. Wil je het eens proberen? Ik heb een korte oefening voor je ingesproken, die je hier kunt beluisteren.

Reacties
Categorieën